سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشکالات وارد شده بر فیلم رستاخیز و پاسخ علمی و مستدل به آنها

باسمه تعالی
اشکالات وارد شده دلسوزان بر فیلم رستاخیز (دارای نه سیمرغ بلورین و عنوان بیرق طلایی)
و پاسخ علمی و مستند به آنها:
1- نشان دادن صورت حضرت عباس علیه السلام و برخی امامزاده ها. جواب: نشان دادن صورت امامزاده ها در صورتی که بی احترامی به ایشان نباشد، و از مقام ومنزلت ایشان نکاهد، جایز می باشد و هیچ حرمتی ندارد. تا کنون پیامبرانی همچون حضرات ابراهیم و عیسی و موسی و یوسف و... که مقام آنها از حضرت قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس ع کمتر نیست، در تلویزیون پخش شده و حرمتی هم ندارد و اعتراضی هم در پی نداشته است.
2- حضرت عباس دائما به امام حسین ع برادر می گوید در حالی که فقط در نهر علقمه برادر گرفته است. جواب: اینکه حضرت عباس فقط در نهر علقمه امام حسین ع را برادر خطاب کرد در هیچ یک از مقاتل معتبر ذکر نشده است و مربوط به مقاتل ضعیفی است که از قرن دهم به بعد در زمان صفویه و قاجاریه نوشته شده و مملو از تحریفات می باشد که تنها به علت جذابیت بیشتر شهرت یافته اند، همانند ماجرای تیر خوردن مشک حضرت عباس ع که در هیچ یک از مقاتل معتبر مانند ارشاد شیخ مفید و لهوف سید بن طاووس و تاریخ طبری و... اصلا وجود ندارد و ماجرای صحیح به گونه دیگری است. (مراجعه کنید)
3- عدم اشاره به حرمله و پاشیدن خون حضرت علی اصغر به آسمان توسط امام حسین ع و ریخته شدن بر روی سم اسب در حالی که طبق روایت امام باقر ع یک قطره از خون هم بر زمین نریخت. جواب: مقاتل معتبر و کهنی که این ماجرا را نقل کرده اند، با یکدیگر اختلافات متعددی دارند و نویسنده فیلم نمی تواند تمام آنها را در فیلم اجرا کند و همچنین موظف نیست که روضه مشهور را بسازد، همین که یک منبع معتبر داشته باشد و آنرا ترجیح تاریخی بدهد کفایت می کند. برخی مقاتل نام قاتل را حرمله و برخی هانی بن ثبیت و برخی عقبه بن بشر دانسته اند.و سه شعبه بودن نیز در هیچ یک از مقاتل معتبر و کهن ذکر نشده و تنها در برخی مقاتل معاصر و غیر معتبر ذکر شده است. (به مقتل جامع سید الشهدا نوشته بزرگترین دانشمند تاریخ کربلا استاد مهدی پیشوایی ج1ص853 -857 رجوع شود) (ناگفته نماند که کتب استاد پیشوایی از کتب رسمی و درسی حوزه های علمیه سراسر کشور می باشد)
4- نقش حضرت قاسم توسط یک جوان حدودا 28 ساله نشان داده شده در حالی که ایشان نوجوان 16 ساله بوده است. جواب: رشد جوانان و نوجوانان عرب زمان قدیم با جوانان زمان حاضر قابل قیاس نیست و اینکه حضرت قاسم که از خاندان اهل بیت ع بوده در 16 سالگی چه قامت و جسمی داشته برای ما دقیقا معلوم نیست.
5- کوهستانی بودن کربلا در فیلم در حالی که کربلا دشت بوده است. جواب: در فیلم، کربلا، کوهستان نیست، بلکه تنها چند کوه کوچک در کنار دشت واقع شده است و این منافات با بیابان و دشت بودن کربلا ندارد، هر بیابانی در دل خود کوه و تپه هم دارد و چه کسی می تواند قاطعانه بگوید که در صحرای کربلا هیچ کوهی نبوده؟ چنانچه در آنطرف تر نخلستان و شریعه هم وجود داشته.
6- گریه دار نبودن فیلم جواب: به جرم گریه دار نبودن نمی توان یک تعزیه یا یک منبر یا مجلس عزا و یا یک فیلم را تعطیل کرد، علاوه بر اینکه شاید خیلی از مردم گریه هم بکنند و کسی چه می داند.
7- چرا قطعه قطعه شدن علی اکبر در فیلم نمایش داده نشده است. جواب: شاید اگر نمایش داده می شد، همین هم یکی از اشکالات و انتقادها به فیلم می شد که چرا حرمت حضرت علی اکبر حفظ نشده است، همچنانکه برخی از مداحان خواندن روضه باز و مکشوف را در هر مکان و حالی روا نمی دانند.
8- نماز جماعتی که امام سه متر فاصله دارند جواب: این مساله یک افترا است بنده خودم صحنه نماز جماعت فیلم را دیده ام و فاصله امام و مامومین طبق ضوابط شرعی و فقه شیعه می باشد.
9- رفتن حضرت عباس به شریعه فرات جایش خالی است. جواب: طبق منابع متقدم و معتبر از جمله ارشاد شیخ مفید و لهوف سید بن طاووس و تاریخ طبری و مقاتل الطالببین ابوالفرج اصفهانی و .... اصلا حضرت عباس قبل از رسیدن به شریعه فرات به شهادت رسید و آنچه که اکنون مشهور است در قرن دهم توسط شخصی به نام کاشفی در کتاب روضة الشهدا ساخته و وارد تاریخ شد. ( نگاه کنید به مقتل جامع سید الشهداء نوشته بزرگترین دانشمند تاریخ کربلا استاد مهدی پیشوایی ج 1 ص844)
10- در این فیلم به پیامهای عاشورا توجه نشده است. جواب: هر فیلمی در حد ظرفیت خود می تواند به پیامهای عاشورا اشاره کند مانند یک سخنرانی یا مداحی در روز عاشورا که نباید از آن انتظار داشت که تمام پیامهای عاشورا را در برگرفته باشد.
[8/3،‏ 17:46] محمد تهرانی: 11- وجود عشق و عاشقی در فیلم و شخصیت بکیر که در منابع معتبر نیامده است. جواب: عشق و عاشقی پاک و غیر مبتذل برای جذب مخاطب به معارف و معنویت هیچ اشکالی ندارد حتی در قرآن کریم خداوند متعال با وعده حوری و غلمان مردم را دعوت به بندگی و کمال کرده است. ( البته شهادت بکیر بن حر در مقاتل معتبر نیامده است و آقای درویش نباید به استناد مقاتل متاخر این داستان را ذکر می کرد)
ناگفته نماند که منتقدین اکثرا از دلسوزان و معتقدین هستند اما اگر فقط نیمه خالی لیوان مد نظر باشد، پس تمام مجالس عزاداری و سخنرانی را باید ممنوع کرد زیرا هیچ یک از تحریف و اشتباههای متعدد، خالی نیست و با این رویه دیگر هیچ کس جرأت نمی کند که در کارهای مذهبی خصوصاً اصلاحی سرمایه گذاری نماید.
نتیجه: فقه شیعه و فقه امام حسین ع بر معترضان شرعاً واجب می داند، هر زمان که به اشتباه خود پی بردند، ضررهای مالی و آبرویی که بر تهیه کننده و کارگردان این فیلم وارد شده است، را جبران نمایند و الا هم نزد خداوند و هم تمام حضرات معصومین علیهم السلام معصیتکار محسوب خواهند شد. السلام علی من اتبع الهدی. محمد تهرانی نویسنده و پژوهشگر